Unge træner hjernen

Share on FacebookShare on LinkedInTweet about this on Twitter

Små og sjove koordinationsøvelser skal hjælpe elever med at blive bedre til at koncentrere sig i timerne. Det kaldes hjernetræning, og Nørresundby Gymnasium gør forsøget.

”Charme, selvtillid og lækkert hår”, lød opråbet dengang i midten af 90’erne fra skuespilleren Peter Mygind i rollen som Score-Kaj.

Men når det handler om at score faglige resultater, skal der andre ting til. Eksempelvis giver det, ifølge Nordea-fonden, god mening, hvis unge bliver bedre til at koncentrere sig, får mere nattesøvn og et styrket selvværd. Metoden til at opnå alt det kalder man for ”hjernetræning”, og den bliver nu ved hjælp af midler fra fonden rullet ud til 18. gymnasier.

Træningen foregår typisk i grupper à 12-30 personer, og træningsaktiviteterne er f.eks. små spil og opgaver, hvor kommunikation, samarbejde og godt humør er vigtige elementer i løsningen. Aktiviteterne indeholder både bevægelse og tænkning, som kan udfordre deltagernes evne til at koncentrere sig.

-Træningen er en sjov og social måde at styrke de unges robusthed og trivsel på. De unge er samfundets råstof. Derfor er vi stolte over at støtte spredning af hjernegymnastik, siger direktør siger Henrik Lehmann Andersen, Nordea-fonden, i en pressemeddelelse.

Kan give svar

Nørresundby Gymnasium er et af de gymnasier, som vil forsøge sig med hjernetræningen.

– Vi synes, det er en god ide. Det er målrettet nogle af de problemer, vi mener er store. Problemer, som vi dagligt går og forsøger at finde svar på. Og det her er et bud på det, så lad os prøve, siger uddannelsesleder Anders Hovgesen.

Han oplever nemlig også, at de unge får større problemer med selvværdet, manglende selvtillid, dårlig koncentration samt dårlig hukommelse.

– Meningen med projektet er, at man skal træne deres hjerner, så de bliver bedre til at fokusere og koncentrere sig og dermed også mere fokuseret i timerne og bedre i stand til at løse forskellige opgaver, siger han.

Lærere i træningstøjet

Men allerførst skal 13 af lærerne indføres i metoden. De begynder i et grundtræningsforløb i næste uge, som forløber over 12 eftermiddage a en times varighed. En instruktør fra projektet introducerer dem for en række øvelser. F.eks. små koordinationsøvelser, der skal udfordre hjernen og stimulere koncentrationsevnen. Dernæst er det så meningen, at seks af lærere skal uddannes som instruktører. De fleste af instruktørerne skal siden tilknyttes en forsøgsklasse i 1. hf, hvor man skal arbejde målrettet med metoden. Dette arbejde går i gang omkring årsskiftet, fortæller Anders Hovgesen.

– Hvis det fungerer, vil vi udvide det og bruge metoden i flere klasser, siger han.

De i alt 13 lærere kan dog allerede nu tyvstarte i andre klasser. For som Anders Hovgesen siger:

– Hvis man bruger fem minutter i en lektion til lige at komme op at stå og få gang i hovedet og kroppen, kan disse fem minutter nogle gange være givet godt ud.

Læs mere om projektet.

Foto: Johnny Wichmann


 

Om projektet

Projektet udspringer oprindelig af et pilotforløb på Tietgen Handelsgymnasium.

De deltager også:

Midtsjællands Gymnasium, Espergærde Gymnasium, Køge Gymnasium, Vejen Gymnasium, Tønder Gymnasium, Rødkilde Gymnasium og Vestjydsk Gymnasium.