Skoledrift
Her findes vejledninger og information rettet mod gymnasiernes ledelser og administrationer i henhold til gældende lovgivning.
Nedenstående liste er en dynamisk oversigt, der opdateres løbende – ofte i forbindelse med at nyhedsbrevet “Nyt fra Sekretariatet” udsendes om fredagen.
Spørgsmål til indholdet af de enkelte områder i Skoledrift, kan rettes til sekretariatet. Under menupunktet Sekretariatet fremgår ansvarområderne for sekretariatets medarbejdere.
Arbejdsmiljø
REGLER, VEJLEDNINGER OG PUBLIKATIONER
Arbejdsmiljøidanmark.dk er én samlet indgang til viden om arbejdsmiljø og er fælles for Videncenter for Arbejdsmiljø og Arbejdstilsynet. Siden rummer alt fra love, regler og vejledninger til forskningsbaseret viden, erfaringsbaseret god praksis samt en lang række data om arbejdsmiljø.
Medarbejder- og Kompetencestyrelsen har udgivet flere vejledninger og publikationer, der især fokuserer på organisering af arbejdsmiljøarbejdet, herunder ledelsens pligt til en årlig arbejdsmiljødrøftelse og iværksættelse af arbejdspladsvurderinger (APV)
Arbejdsmiljøhuset har udarbejdet en Kortlægning af snublefare i undervisningslokaler – samt løsningsforslag til afhjælpning heraf
Uddannelse af arbejdsmiljørepræsentanter
Danske Gymnasier har i samarbejde med GL-E udviklet et branchespecifikt kursus, der opfylder arbejdsmiljølovens krav til uddannelse af arbejdsmiljørepræsentanter.
Undervisningsmiljø
Dansk Center for Undervisningsmiljø (DCUM) yder rådgivning om undervisningsmiljøet.
Bygninger
Bygninger
Nedenfor er der indsat nyttige links i forhold til bygningsadministration:
På nuværende tidspunkt, er der kun to gymnasier, der endnu ikke har overtaget deres bygninger, hvorfor reglerne herom ikke længere figurerer på hjemmesiden.
Finansiering af ejendomme
Udbud
Grundskyld
Diverse
Censur
Honorering og afregning af skriftlig og mundtlig censur og honorering og afregning vedrørende tilsynsførende med pædagogikum-kandidater
Gymnasiefællesskabet v/Roskilde Gymnasium står med virkning fra 2012 for administration og drift af en ny fælles landsdækkende censorudligningsmodel. Udligningsmodellen indeholder både mundtlig og skriftlig censur. Censorbanken administrer udgifter til censur på STX, HF og VUC, der vedrører hf og stx-niveau. Alle andre uddannelser er censorbanken uvedkommende. Er der tale om censur på andet end hf og stx-niveau, gælder principperne vedrørende censur udenfor censorbanken, hvor der afregnes direkte med censorskolen.
Censur generelt
Censorbanken
Censur udenfor censorbanken
Elevforhold
Fravær
- Case beskrivelser om fravær
- Håndtering af elever med fravær i forbindelse med alvorlige eller kroniske sygdomme
Studie- og ordensregler
- Vejledning til institutioner med gymnasial uddannelse om ordensregler for virtuel undervisning i digitale læringsrum – 24/2-2021
- Brev fra ministeriet om gymnasieelevers adfærd uden for skolen m.v – 5/9-2018
Forebyggelse og håndtering af sager om seksuelle krænkelser – elever
Unge og alkohol
Der gælder særlige regler om alkohol og unge under 18 år, som I skal være opmærksomme på, når I arrangerer fester og andre begivenheder på skolen eller hvis diskoteker og andre omdeler flyers på skolen.
Fest og arrangementer på skolen
Ved fester og andre arrangementer på skolen skelnes der mellem salg af alkohol og udskænkning af alkohol.
Salg af alkohol
Der er tale om salg af alkohol, hvis man tager det købte med sig væk fra salgsstedet. Det gælder uanset om salget sker fra en butik, en restaurant eller et andet salgssted.
Der gælder særlige aldersgrænser for salg af alkohol til unge. Det er således ikke tilladt at sælge stærkere alkohol med 16,5 % eller derover til unge under 18 år og alkohol under 16,5 % til unge under 16 år.
Ulovligt salg af alkohol til mindreårige kan blive straffet med bøde. Ved salg af alkoholholdige drikkevarer, skal der opsættes særlig skiltning om aldersgrænser, og man er forpligtet til at spørge om gyldigt billede-ID.
Regler: Lukkeloven og lov om forbud mod salg af tobak og alkohol til personer under 18 år.
Udskænkning af alkohol
Der må ikke udskænkes alkohol til unge under 18 år. Der er tale om udskænkning af alkohol, hvis man indtager det købte på stedet. Det gælder uanset, om udskænkningen sker på en restaurant eller på en skole til et enkeltstående arrangement.
Der er tale om erhvervsmæssig udskænkning, hvis salg af alkohol sker for at tjene penge. Det gælder også selv om salg af alkohol sker indirekte via en entrébillet eller lignende. Det er underordnet, om de tjente penge går til betaling for musikken til festen, en skolerejse eller andet.
Er der tale om alkoholudskænkning ved et større, åbent arrangement, skal der indhentes en lejlighedstilladelse hos politiet. Det er politiet, der konkret afgør, om en tilladelse er nødvendig.
Regler: Restaurationsloven.
Udskænkning ved lukkede fester
Er det udelukkende elever fra en bestemt skole, der deltager, vil arrangementet kunne anses for lukket. I den situation vil der være mulighed for lovlig udskænkning/servering af alkohol til unge under 18 år. Det må dog ikke være unge under 18 år, som forestår udskænkningen. For at festen/arrangementet kan betragtes som en ”lukket fest”, skal forholdene omkring festen vise, at der er tale om en ”lukket fest”. Det er en betingelse, at der ikke er offentlig adgang. Ved vurderingen af om der er offentlig adgang, lægges der bl.a. vægt på, om der er en anden social relation mellem gæsterne end det at deltage i arrangementet. Det vil der være, hvis deltagerne kommer fra samme skole. Ved vurderingen af om en fest er lukket, vil der også blive lagt vægt på, om invitationen er gået målrettet ud til de enkelte deltagere. Det vil den fx være ved et opslag, hvor det klart angives, hvem der kan deltage, og at der ikke er adgang for andre. Bliver kredsen for vid, fx ved at invitationen er blevet spredt til venner, vil politiet kunne betragte arrangementet som offentligt. En lukket fest kan godt finde sted på skolen. Det er politiet, der konkret afgør, om festen er åben/offentlig.
Egne ordensregler
Som skole kan I formulere særlige normer for orden og samvær i jeres ordensregler. Det gælder blandt andet ift. indtagelse, besiddelse m.v. af alkohol og andre rusmidler, samt negative virkninger heraf på ordenen og samværet. I kan også i ordensreglerne fastsætte regler om, at institutionen kan anmode en elev om frivilligt at medvirke til en test for alkohol og andre rusmidler. I Sundhedsstyrelsens information om ”Alkohol og festkultur i gymnasiet – information til lærere og ledelse” gives der vejledning til, hvordan I kan formulere og håndhæve institutionens normer for alkohol, og hvordan det kan ske i samarbejde med elever og forældre. Overtrædelse af institutionens ordensregler kan medføre en sanktion for eleven.
Regler: Studie- og ordensreglerne.
Markedsføring af alkohol over for unge på skolen
Uddeles der flyers, ophænges der plakater og lignende af andre på skolen skal I være opmærksomme på, at der gælder særligt skærpede krav for markedsføring, der er rettet mod børn og unge under 18 år. I henhold til markedsføringsloven må virksomheder ikke i deres markedsføring over for unge benytte billeder af eller henvisninger til rusmidler, fx alkohol. Reglerne skal beskytte de unge forbrugere, som ofte kan være ukritiske og uerfarne, mod påvirkninger, der kan være skadelige. Det er de erhvervsdrivende, der har ansvar for at indrette deres markedsføring af alkoholholdige drikkevarer, så der ikke sendes forkerte signaler til de unge om alkoholindtagelse. Alkoholreklamenævnet har udarbejdet retningslinjer om dette. Bliver I bekendt med, at skolens faciliteter bliver brugt til ulovlig markedsføring, skal I medvirke til at spredning standses.
Regler: Markedsføringsloven.
Sejlads med elever
Ved sejlads med elever skal den enkelte skole arbejde indgående med at sikre, at sejladsen foregår sikkert bl.a. ved at udarbejde en sikkerhedsinstruks. Læs meget mere om instruks og øvrige krav til sejladsen på Søfartsstyrelsens hjemmeside.
For så vidt angår de forsikringsretlige rammer ved sejladsen henvises til kapitlet Forsikring.
Juridisk kønsskifte og eksamensbeviser
Aflevering af undervisningsmidler
- Undervisningsministeriets redegørelse om elevers manglende eller for sen aflevering af undervisningsmidler, herunder ministerens svar – den 18/11-2011
Videregivelse af oplysninger
- Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering (STAR) og Styrelsen for It og Læring (STIL) har i fællesskab udarbejdet en pjecen: “Samarbejde hjælper de unge i uddannelse – God digital deling af oplysninger om unge” – 3/10-2019
- Notat om Gymnasiets pligt til at give orientering om barnets forhold til den forældre, der ikke har del i forældremyndigheden – 18/3-2016
Finanslov og taxameter
Finanslov
Information om finansloven på de gymnasiale uddannelser er at finde i Børne- og Undervisningsministeriets orienteringsbreve. Se endvidere Undervisningsministeriets slides med en tekniske gennemgang af FFL21. Læs den tekniske gennemgang her
Fakta om finanslovene
- Faktaark om ændringsforslag til finanslov 2021(ÆF21) – december 2020
- Faktaark om forslag til finanslov 2021 – september 2020
- Faktaark om ændringsforslag til finanslov 2020(ÆF20) – december 2019
- Faktaark om forslag til finanslov 2020 (FFL20) – oktober 2019
- Faktaark om ændringsforslag til finanslov 2019 (ÆF19)
- Faktaark vedrørende FFL19
- Faktaark om forslag til finanslov 2018 (FFL18) – september 2017
- Faktaark om forslag til finanslov 2017 (FFL17) – september 2016
- Faktaark om ændringsforslag til forslag til finanslov 2016 (ÆF16)
- Faktaark om forslag til finanslov 2016 (FFL16) september 2015
- Faktaark om teknisk forslag til finanslov 2016 (FFL16) – august 2015
- Faktaark om forslag til finanslov 2015 (FFL15)
- Faktaark om endelig finanslov 2014
- Faktaark om forslag til finanslov (FFL14)
- Faktaark om endelig finanslov 2013
- Faktaark om forslag til finanslov (FFL13)
- Faktaark om finanslovsaftalen og ændringsforslag for 2012 (ÆFL12)
- Faktaark om finanslov 2012 (FFL12)
- Faktaark om endelig finanslov for 2011
- Faktaark om finanslov 2011 (FFL11)
- Faktaark om finanslov 2010 (FFL10))
- Faktaark om finanslov 2009 (FFL09)
- Faktaark om finanslov 2008 (FFL08)
Gældende takster
- Regneark til budgetoverslag – 18. december 2020
- Til de private gymnasier: Regneark til budgetoverslag – 18. december 2020
Investeringsrammer for selvejende institutioner
Socialt taxameter
- Brev fra Børne- og Undervisningsministeriet og genberegning af socialt taxameter – november 2018
- Faktaark om socialt taxameter 2014
Takstforskelle
- Faktaark om forskellen mellem hhx- og stx-taxameter
- Notat om takstforskelle på de gymnasiale ungdomsuddannelser
Tilskud
Forsikring
Statens selvforsikringsordning
Gymnasieskolerne er omfattet af Statens selvforsikringsordning. Reglerne er nøje beskrevet i Vejledning om Statens Selvforsikringsordning for institutioner på Undervisningsministeriets ressortområde. Vejledningen opdateres løbende, og kan findes på Undervisningsministeriets hjemmeside. Læs mere på Undervisningsministeriets hjemmeside:
Forsikringsretlige rammer ved studieture og ekskursioner
- Notat om studierejser og ekskursioner – oktober 2020
Rejseforsikring under statslige tjenesterejser mv. i udlandet
Rejseforsikringen er en del af statens selvforsikringsordning, hvor forsikringen administreres af Europæiske Rejseforsikring A/S, som står for skadebehandlingen, herunder udbetaling af erstatning og efterfølgende opkrævning hos den statslige institution. Børne- og Undervisningsministeriet og Europæiske Rejseforsikring A/S har supplerende oplyst følgende:
“Ved en ansats tilskadekomst eller sygdom skal skolen kontakte Europæiske Rejseforsikring A/S på deres Europæiske ERV Alarm, som har åbent 365 dage om året. Alarmcentralen kontaktes på følgende telefonnummer 7010-9030, hvorefter selskabet behandler skaden. Europæiske Rejseforsikring A/S sender regningen til Børne- og Undervisningsministeriet, som kontakter skolen for at få bekræftet hændelsesforløbet. Beløbet indgår i skolens selvrisiko.”
Den offentlige rejsesygesikring gælder ikke på tjenesterejser. Rejseforsikringen hviler på en aftale med virkning fra 1. januar 2016 indgået mellem Medarbejder- og Kompetencesatyrelsen og Europæiske Rejseforsikring A/S (cirkulære om tjenesterejseforsikring, Modst. nr. 051015 af 18. december 2015), som kan findes her
Forsikringsbetingelserne er trykt i aftalens bilag 1. Bemærk specielt følgende: Forsikringen dækker kun rejser med tjenstligt formål. Hvis en ansat f.eks. forlænger tjenesterejsen med ferie, vil det betyde, at rejsen bliver en kombinationsrejse. Den ansatte skal derfor inden afrejsen kontakte sit eget forsikringsselskab for at få afklaret, om der er dækning, når der er tale om en kombinationsrejse. Dækker forsikringen ikke kombinationsrejser, vil der f.eks. kunne tegnes en særlig forsikring i Europæiske Rejseforsikring A/S.
Forsikringsdækning under søtransport af passagerer
Den 21. januar 2014 har Søfartsstyrelsen udsendt en bekendtgørelse, hvor det af §1 pkt. 2 fremgår, at sejlads, der udføres af skoler, institutioner eller lignede, dækkes via statens selvforsikringsordning. Bekendtgørelsen kan ses via dette link
Søfartsstyrelsen har udarbejdet regler for sejlads for blandet andet skoler. Reglerne indebærer f.eks., at den enkelte skole er forpligtiget til at arbejde indgående med at sikre, at sejladsen foregår sikkert blandt andet ved at udarbejde en sikkerhedsinstruks. Du kan finde vejledning og skabeloner på styrelsens hjemmeside.
Indkøb
REGLER OM INDKØB
Lovgivning om indkøb kan findes på Børne- og Undervisningsministeriets hjemmeside
ORGANISERING AF SAMARBEJDE OM EFFEKTIVE INDKØB PÅ BØRNE- OG UNDERVISNINGSMINISTERIETS OMRÅDE
Fra 2020 har SKI overtaget indkøbsnetværket for selvejende uddannelsesinstitutioner fra Børne- og Undervisningsministeriet. Netværket har udover SKI deltagelse af de to ministerier, repræsentanter fra de forskellige uddannelsessektorer og repræsentanter fra Lederforeningerne.
Læs mere om netværker her og find gode råd om indkøb her
UDBUDSREGLER
NYTTIGE LINKS
- https://www.uvm.dk/institutioner-og-drift/oekonomi-og-drift/regulerede-institutioner/indkoeb
- https://www.ski.dk/videnssider/indkobsnetvaerk-for-selvejende-uddannelsesinstitutioner/
- http://www.ski.dk/viden/sider/partnerskabet_mbul_ufm_ski.aspx
- http://www.statensindkob.dk
- http://www.udbud.dk
- https://www.kfst.dk/udbud/vejledninger-og-analyser/sadan-laver-du-et-offentligt-udbud/
- http://www.ika.dk
KONTAKT TIL FORENINGENS REPRÆSENTANTER I RÅDGIVNINGSGRUPPEN:
- Jytte Colling, Indkøbsfællesskabet Sjælland, Slagelse gymnasium. E-mail: jytt1658@slagelse-gym.dk
- Ulla Lundgaard, Viborg samarbejdet, Viborg gymnasium. E-mail: lu@vghf.dk
- Simon Heidemann Eriksen, Danske Gymnasier. E-mail: she@danskegymnasier.dk
ARRANGEMENTER I RÅDGIVNINGSGRUPPEN
Rådgivningsgruppen arrangerer løbende informationsmøder, temadage og konferencer for uddannelsesinstitutionerne. Der etableres også løbende projekter om indkøb og udbud.
Institutionsstruktur
Udviklingen i institutionsstrukturen
- Den 8. august 2014 Campus notat til gymnasieskolerne om udviklingen i institutionsstrukturen
- Med regeringens ungeudspil fra december 2018 blev blandt andet et arbejde for at harmonisere institutionslovgivningen igangsat. Læs udspillet ’Mod på livet – vejene til uddannelse og job’
Hos Børne- og Undervisningsministeriet findes vejledning til forskellige former for institutionsudvikling; fusioner, campussamarbejder, administrative fællesskaber og spaltning af institutioner.
Fusioner
- Brev fra Børne- og Undervisningsministeriet den 16. februar 2020 vedrørende fusioner og spaltninger
- Bilag: Regeringen har besluttet en pause for fusioner og spaltninger
- Bilag: Regeringen har besluttet, at institutionernes navne skal være dækkende og retvisende
- Vejledning om fusioner på gymnasieområdet
Administrative fællesskaber
- Regler: Bekendtgørelse om administrative fællesskaber herunder skabelon til samarbejdsaftale
- Analyse vedrørende administrative fællesskaber:
PA Consulting rapport “Afdækning af barrierer for indtræden i administrative fællesskaber”
Campussamarbejder
Udbud af uddannelser og partnerskaber
- Vejledning om partnerskabsaftaler
- Ansøgningsproces ift. lokale studieretninger 2022/23
- Ansøgningsprocedure og vurderingskriterier for ansøgninger om nye gymnasiale udbud 2021-2022
- Udmelding af pulje til bedre uddannelsesdækning 2021
- Bilag A: Ansøgningsskema til oprettelse af nyt udbudssted til erhvervsuddannelser
- Bilag B: Redegørelse for etableringsomkostninger til udbydere af eud og gymnasier
- Bilag C: Budget og regnskabsskema til ansøgninger til puljen
- Bilag D: Vurderingskriterier for erhvervsuddannelser
It, forvaltning og persondata
DATABESKYTTELSESFORORDNINGEN
Sekretariatets guides om GDPR
Materiale om datasikkerhed
- Børne- og Undervisningsministeriets skabelon – Skema til kortlægning af dataflow i STILs produkter
- Børne- og Undervisningsministeriets opsummering af kravet til fortegnelsen i artikel 30 i databeskyttelsesforordningen
- Børne- og Undervisningsministeriets notat om nyt krav om en databeskyttelsesrådgiver (DPO)
- Børne- og Undervisningsministeriets analyse fra januar 2019 om implementering af gdpr: Undervisningssektoren er langt med den praktiske implementering af gdpr.
- Digitaliseringsstyrelsens læringspakke med inspiration til at klæde undervisningspersonale i det offentlige på til at håndtere informationssikkerhed
- Børne- og Undervisningsministeriets oplæg om dataetik fra mødet i referencegruppen den 4. september 2017
- Datatilsynets vejledning om databeskyttelse i forbindelse med ansættelsesforhold
- STIL og STUK’s vejledning om persondatabeskyttelse i forbindelse med elevers medieproduktion
- Datatilsynets afgørelse om Fredericia Gymnasiums behandling af personoplysninger ved brug af programmet Examcookie. Maj 2019
Bekendtgørelser og cirkulærer om dataansvar
- Brev fra Børne- og Undervisningsministeriet med orientering om dataansvar og konsekvenser til undervisningssektoren
- Bilag 1 – Baggrund om udmøntning af dataansvaret
- Bilag 2 – Cirkulæreskrivelse om fælles dataansvar / I Retsinfo
- Bilag 3 – Cirkulæreskrivelse om databehandler / I Retsinfo
- Cirkulæreskrivelse om fælles dataansvar vedrørende Medarbejder- og Kompetencestyrelsens fællesoffentlige systemer
- Bekendtgørelse om den digitale identifikationsløsning Unilogin og opgaver og ansvar for de dataansvarlige og for Styrelsen for It og Læring som databehandler
Introduktionsoplæg forud for ikrafttrædelse af persondataforordningen i 2018
Nyhedsbrev fra Børne- og Undervisningsministeriet
STUDIEADMINISTRATIVE SYSTEMER
- Danske Gymnasiers notat om studieadministrative systemer – maj 2016
- Danske Erhvervsskolers notat om studieadministrative systemer – maj 2016
- Sikring af data
- Datatilsynets afgørelse om offentligt tilgængelige personoplysninger på Lectio.dk. Juli 2019
- Datatilsynets afgørelse om Macom A/S’s videregivelse af opgavebesvarelser – Juni 2020
SIKKER MAIL
BEVARING OG KASSATION
Gymnasier og HF er omfattet af følgende lovgivning om bevaring og kassation:
- Bekendtgørelse om bevaring og kassation af arkivalier fra uddannelsesinstitutionerne
- Bekendtgørelse om bevaring og kassation af arkivalier hos universiteter, erhvervsakademier, professionshøjskoler, ungdomsuddannelser m.fl.
- Vejledning til bekendtgørelse om bevaring og kassation af arkivalier fra gymnasiale uddannelsesinstitutioner
Webtilgængelighed
Her finder du sekretariatets guide til webtilgængelighed. Kontakt Christina Olumeko på col@danskegymnasier.dk eller 6024 1683 ved spørgsmål.
Licensaftaler
Uddannelsesinstitutioners fritagelse for betaling til rettighedshavere på filmområdet
Copydan
Der er i 2019 indgået ny rammeaftale med Copydan, som træder i kraft fra 2020. Alle grundlæggende principper i den hidtidige aftale er videreført, og eneste væsentlige ændringer er en mindre prisstigning, samt en rabatordning for 4-årige stx-uddannelser og 3-årige hf-uddannelser.
- Rammeaftale om kopiering af ophavsretligt beskyttet materiale – pr. 1. januar 2020
- Rammeaftale om brug af billeder i gymnasiet
Copydan AVU-medier (ikke spillefilm)
KODA og Gramex
Danske Gymnasier har indgået en rammeaftale med KODA og Gramex om musik på gymnasierne.
Løn og personale
Forebyggelse og håndtering af sager om seksuelle krænkelser
- Guide: Gymnasiernes arbejde for at stoppe krænkende handlinger i form af seksuel chikane – november 2020
Kendelser om ledelsesret
- Kendelsen om ledelsens ret til at tilpasse organisationen, selvom budgettet opererede med en mindre overskudsgrad – 26. januar 2017
- Kendelse om valg af overenskomst ved nyansættelse – 5. december 2016
- Kendelse af 19. december 2016 om påstået brug af ensidigt fastlagte akkorder (merarbejde)
Ansættelse
- Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag (AUB) Fra 1. januar 2018 træder en ny ordning i kraft omkring arbejdsgivernes uddannelsesbidrag. I den nye ordning gøres AUB-bidraget afhængigt af elever/praktikpladser og erhvervsuddannede medarbejdere på arbejdspladsen. Det kan betyde, at arbejdsgivere skal bidrage mere end tidligere. Brug forskudsberegneren for at få et estimat.
Læs mere om ordningen på Børne- og Undervisningsministeriets hjemmeside og hos AUB - Informationsbrev fra Børne- og Undervisningsministeriet om oprettelse af IGU-stillinger
- Ansættelse af nye lærere og vurdering af faglige kompetencer på det gymnasiale område
- Følgebrev – Ansættelse af nye lærere og vurdering af faglige kompetencer på det gymnasiale område
- Brev fra Børne- og Undervisningsministeriet af 28. november 2014 Indskærpelse – timelønnede lærere må ikke arbejde mere end 780 timer om året
Lærernes faglige kompetencer
- Brev fra STUK vedrørende Faglig supplering i informatik for undervisere ved de gymnasiale institutioner og institutioner med eux-forløb
- Vejledende skema som en hjælp til vurdering af, hvorvidt en kandidat opfylder de faglige mindstekrav i fagene informatik, it(A) og informatik B merkantil eux.
- Liste (ikke fuldt dækkende) over aktuelle kurser, der kan medtages i en faglig kompetencevurdering
- Ansættelse af nye lærere og vurdering af faglige kompetencer på det gymnasiale område
- Vejledning om undervisningskompetence i de nye gymnasiale fag
- Børne- og Undervisningsministeriets informationsside om faglige kompetencer
- Børne- og Undervisningsministeriets informationsside om pædagogikumordningen
Arbejdstid
- Inspirationspapir om jævn arbejdsmængde
- Tilkendegivelse af 14. december 2016 om beregning af arbejdstid på stx og hf området
- Den 6. februar 2014: Afgørelse i voldgiftsagen om overgang til nye arbejdstidsregler på det gymnasiale område Læs kendelsen
Vejledning om nye regler for gymnasielærere (stx, hf, hhx, htx)
- Læs vejledningen her – 3. udgave december 2014
Medarbejder- og Kompetencestyrelsens vejledning om tidsregistrering
- Tidsregistrering på gymnasier – tidsregistrering som et styringsværktøj
- Notat om etablering af tidsregistrering
Merarbejde
- Medarbejder- og Kompetencestyrelsens vejledning om merarbejde på stx, hhx, htx og hf – 2. udgave af 19.12.2014
- Information om merarbejde
Beregning af normen om opgørelse af arbejdstid
Løn
Lokale lønforhandlinger
- Medarbejder- og Kompetencestyrelsens slides fra 2014 som bl.a. omhandler regler om forhandling, herunder regler for lokale lønforhold
- Lokale aftaler om løntillæg – hvad er god praksis
- Lønforhandlinger på arbejdspladsen – dét skal du vide, når du forhandler løn i staten
Tillidsrepræsentantens rolle
- Notat om tillidsrepræsentantens rolle
- Kendelse af 11. juni 2018 om pligt til orientering af tillidsrepræsentanten i forbindelse med påtænkt afskedigelse
Relevante links
- Gymnasiejob.dk
- Find nyttige links samt vejledninger, instrukser, hyrdebreve og bemyndigelser om løn og ansættelse på det regulerede område på Børne- og Undervisningsministeriets hjemmeside
Offentlig forvaltning
Røgfri skoletid
Inhabilitetsregler i forhold til karaktergivning
Aktindsigt
Offentlig forvaltning
Vejledende retningslinjer for repræsentation mv.
Børne – og Undervisningsministeriet udsendte den 14. marts 2016 vejledende retningslinjer for repræsentation til bestyrelserne på de almene gymnasieskoler, HF-kurser og VUC’er.
- Følgebrev
- Vejledende retningslinjer vedrørende repræsentation
- Vejledende retningslinjer vedrørende personaleforplejning
- Vejledende retningslinjer vedrørende gaver mv.
God adfærd i det offentlige
- Justitsministeriets Vejledning om offentligt ansattes ytringsfrihed
- Medarbejder- og Kompetencestyrelsens vejledning om god adfærd i det offentlige
- Medarbejder- og Kompetencestyrelsens slides fra Gå-hjem mødet om god adfærd i det offentlige
Modtagelse af sponsorater og institutionernes reklamering
Børne- og Undervisningsministeriet (STUK) udsendte den 29. marts 2017 nye vejledende retningslinjer om indgåelse af sponsoraftaler.
Optagelse og elevfordeling
Kapacitetslofter
Teknisk overbooking
- Orienteringsbrev vedrørende almengymnasiale institutioners fastsættelse af optagelseskapacitet og muligheden for at foretage teknisk overbooking (8. nov 2019)
- Brev fra Børne- og Undervisningsministeriet den 26. april 2019: Vedrørende såkaldt teknisk overbookning i forbindelse med elev-fordelingen på de almengymnasiale institutioner
Adgangskrav
Nye optagelsesprocedurer
- Drejebog til de gymnasiale institutioner om optagelsesprocessen 2020 – opdateret 11. maj 2020
- Orientering om optagelsesprocessen til de gymnasiale uddannelser i forbindelse med COVID-19
- Optagelse af ansøgere på de gymnasiale uddannelser 2020 – Uddybning af visse dele af optagelsesbekendtgørelsen
- Information vedrørende optagelsesprocessen 2020
- Overblik over optagelsesprocessen 2020
- Skematisk overblik vedr. håndtering af ansøgere der har afsluttet deres grundskoleuddannelse i skoleårene 2017-18 og 2018-19
- Brev fra Styrelsen for Undervisning og Kvalitet vedrørende kort redegørelse for processen frem til optagelsen af eleverne på de gymnasiale uddannelser 2019
- Brev fra Styrelsen for Undervisning og Kvalitet vedrørende: Udskudt uddannelsesstart for ansøgere, der er eller skal på uddannelsesophold i udlandet
Optagelsesprøven
- Justering af bestå-kriterier for optagelsesprøven til de gymnasiale uddannelser
- Brev fra Styrelsen for Undervisning og Kvalitet vedrørende: Information om praktiske og proceduremæssige forhold i forbindelse med afholdelse af optagelsesprøven
- Brev fra Styrelsen for Undervisning og Kvalitet vedrørende: Orientering om muligheden for lokal afholdelse af centralt stillede optagelsesprøver
Overenskomst (GL)
OVERENSKOMST 2018
Informationsmødet om OK18 på undervisningsområdet
Børne- og Undervisningsministeriet har den 23. marts 2018 udarbejdet nedenstående i tilfælde af konflikt
Medarbejder- og Kompetencestyrelsen har udarbejdet vejledning om overenskomstmæssige konflikter mv.
OVERENSKOMST 2013
FAQ 2013
Tid til dialog
Den 8. oktober 2014 er der udsendt en fælles udmelding om de nye rammer for gymnasielærernes arbejdstid fra Medarbejder- og Kompetencestyrelsen, Børne- og Undervisningsministeriet og GL.
- Orienteringsbrev til lederforeningerne
- Tid til dialog – til skolerne
- Inspirationspapir om jævn arbejdsmængde
Breve fra Børne- og Undervisningsministeriet og Medarbejder- og Kompetencestyrelsen
- Børne- og Undervisningsministeriets brev af 20. september 2013: Oversigt over indkomne svar på spørgeskema om udnyttelse af det nye ledelsesrum i OK13 Ministeriet har udsendt et kort spørgeskema til besvarelse i juni 2013 for at få et første indtryk af, hvordan lederne på de enkelte skoler planlægger at udnytte de nye muligheder for prioritering af lærernes arbejdstid. Se resultatet af undersøgelsen
- Christine Antorini’s brev af 25. maj 2013 til gymnasiernes bestyrelsesformænd om mulighederne i den nye AC overenskomst Christine Antorini’s opfordring til bestyrelsesformændene:”Jeg vil derfor opfordre til, at der ikke indgås lokale aftaler, der genindfører de aftalebindinger på anvendelsen af arbejdstiden, som netop er blevet ophævet med de nye overenskomster” Læs Christine Antorini’s brev
Regnskab og årsrapporter
Årsrapport
Institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse er med virkning for regnskabsåret 2011 blevet omfattet af statens regnskabsvæsen m.v., jf. bekendtgørelse nr. 1721 af 21. december 2010. Styrelsen for Undervisning og Kvalitet har derfor udarbejdet paradigme til årsrapport for statsfinansierede selvejende institutioner under Børne- og Undervisningsministeriet og tilhørende vejledning om udarbejdelse af årsrapport.
Vejledninger for Regnskabs- og økonomistyringsområdet
På Medarbejder- og Kompetencestyrelsens hjemmeside kan der læses mere om vejledning til regnskabs- og økonomistyringsområdet.
Sikkerhed og beredskabsplaner
Undervisningsministeriet har i samarbejde med lederforeningerne m.fl. udarbejdet en vejledning til sikkerhed og kriseberedskab. Det er hensigten, at I som uddannelsesinstitution kan hente inspiration i vejledningen, når i lokalt udmønter egene forebyggelsesplaner og kriseberedskaber.
Du finder ministeriets vejledning under “Skabeloner og vejledninger” bag login.
Bemærk, at en beredskabsplan, der vedrører skoleskyderier og voldelige angreb IKKE bør offentliggøres på skolens hjemmeside.
Skolens bestyrelse
Skolens bestyrelse
- Skabelon for udformning af gymnasieskolernes vedtægter
- Forretningsorden for bestyrelsen – opdateret oktober 2013
- Publikationen “Bestyrelsen i front for kvaliteten”
Cheflønsaftalen
Gymnasieskolernes Bestyrelsesforening vejleder om ansættelse af chefer, herunder cheflønsaftalen og ansættelsesbreve. Vejledning fra ministeriet og skabeloner til ansættelseskontrakter findes på Gymnasiernes Bestyrelsesforenings hjemmeside:
Resultatkontrakter (gammel ordning)
- Bestyrelsesforeningernes pardigme for resultatkontrakt
- Bestyrelsesforeningernes eksempel på delmål til resultatkontrakter
- Resultatkontrakter 2013
- Resultatkontrakter opfølgning på brev
- Bemyndigelse til bestyrelserne om resultatkontrakter – oktober 2019
- Bemyndigelse til at forhandle cheflønstillæg
- Følgebrev til bemyndigelse
Tilsyn og indberetninger
Børne- og Undervisningsministeriets tilsyn
Mere information
Se Styrelsen for Undervisning og Kvalitets tilsynsplaner og -beretninger
Uddannelserne
Nyhedsbrev fra Børne- og Undervisningsministeriet
Gymnasial supplering
Fag
Trivselsmålinger
Eksamen
- Den 11. april 2014: Fortolkning af §15, stk. 2, i den almene eksamensbekendtgørelse
Implementering af gymnasiereformen – Orienteringsbreve fra ministeriet
- Nr. 15 – januar 2019
- Nr. 14 – oktober 2018
- Nr. 13 – juni 2018
- Nr. 12 – april 2018
- Nr. 11 – februar 2018
- Nr. 10 – november 2017
- Nr. 9 – august 2017
- Nr. 8 – juni 2017
- Nr. 7 – april 2017
- Nr. 6 – marts 2017
- Nr. 5 – januar 2017
- Nr. 4 – december 2016
- Nr. 3 – november 2016
- Nr. 2 – oktober 2016
- Nr. 1 – september 2016
- Danske Gymnasiers høringssvar om Lovforslag angående Styrkelse af gymnasiale uddannelser – september 2016