Pædagogisk ledelse gennem feedbacksamtaler og aktionslæring
Formål og indhold
Der er fokus på faglig pædagogisk ledelse i uddannelsessektoren. På det gymnasiale område er flere initiativer i gang – bl.a forliget om gymnasiereformens prioritering af feedback og kvalitetsudvikling. Danske Gymnasier udbyder et to-dags kursus, der giver gymnasielederne inspiration og redskaber til pædagogisk ledelse gennem dialog og systematisk og struktureret feedback.
Gymnasieledelsen har brug for, at den enkelte samtale er en del af en organisatorisk udvikling, der understøtter kravet om at synliggøre læring. Hvilken strategi og struktur har det enkelte gymnasium, og hvilken rolle har og tager den pædagogiske ledelse i den sammenhæng?
Formålet med kurset er at give gymnasieledere viden om og træning i kvalitetsudviklende samtaler som feedback, undervisningssupervision og kollegavejledning for at udvikle den generelle kultur på gymnasiet med et fælles sprog og metode til konstruktive samtaler.
Det foregår ved oplæg, øvelser og samtaletræning i praksis. De anvendte metodikker trækker på den aktuelle forskning og teori indenfor pædagogisk ledelse og aktionslæring.
Målgruppe
Lederteams, pædagogiske ledere, vicerektorer og rektorer, der har fokus på pædagogisk ledelse af elevernes læring gennem ledelse af lærernes læring.