Store forskelle i prøve- og årskarakterer er tilsynssag

Share on FacebookShare on LinkedInTweet about this on Twitter

Flere gymnasier giver langt højere årskarakterer til eleverne, end de får til eksamen, viser en gennemgang af sidste års karakterer, som DR har foretaget.

En gennemgang af sidste års karakterer, som DR’s Undersøgende Databaseredaktion har lavet, viser, at en række gymnasier giver langt højere årskarakterer til eleverne, end de får til eksamen. De fleste steder er forskellen dog ret lille. 70 pct. ligger under 0,5 karakterpoint, viser beregningerne.

”Langt størstedelen af gymnasierne har en forskel på 0,5 eller mindre, og det er kun en lille gruppe, der ligger rigtig højt. Så jeg tænker, at det mere er en tilsynssag for ministeriet end udtryk for et generelt problem, ” siger formand Birgitte Vedersø til dr.dk

Som fast del af kvalitetstilsynet

Undervisningsminister Merete Riisager har ifølge DR ikke ønsket at kommentere tallene. Hun har henvist til Styrelsen for Undervisning og Kvalitet (STUK), som har svaret skriftligt.

”Styrelsen vil fremadrettet, som en fast del af kvalitetstilsynet, specifikt anmode skoler, der er udtaget, om at se nærmere på eventuelle forskelle mellem års- og eksamenskarakterer. Derudover kan styrelsen beslutte at indlede en tilsynssag, hvis styrelsen får kendskab til, at en institution har en uforholdsmæssig stor forskel mellem års- og eksamenskarakterer”, skriver styrelsen.

Øjenåbner

Helt generelt er der en tendens til, at der bliver uddelt en smule højere årskarakterer end prøvekarakterer, men en forskel på op til 1,7 karakterpoint er problematisk. Det mener i hvert fald professor Peter N. Allerup, DPU, der til DR siger:

“Rektorerne har ansvar for at holde styr på det her. Hvis der er en forskel på et helt karakterpoint, bør det være en øjenåbner for ledelsen. Hvis forskellen nærmer sig to point, er der en advarselslampe, der bør blinke.”

Flere data

Hos elevorganisationen DGS, vil nyvalgt formand Malte Sauerland-Paulsen gerne have undersøgt grunden til forskellene.

”Jeg mener, at der er brug for en nærmere analyse af årsagerne til de her forskelle, så der kan blive gjort noget ved eventuelle problemer, siger han til DR.

Læs mere

/fgb