God elevtrivsel er også god digital trivsel

Share on FacebookShare on LinkedInTweet about this on Twitter

En god trivsel skal ifølge vicerektor Mads Strarup også være digital. Hvis uønskede billeder florerer på nettet er det ikke kun offer og gerningsmand, der bliver berørt af episoden. Det sætter et projekt på Københavns åbne Gymnasium fokus på.

Det bliver nok et nytårsforsæt mange år frem; at man holder sin sti ren på de sociale medier og ikke deler billeder af andre, hvis de ikke ønsker billederne delt.

Vicerektor Mads Strarup, Københavns åbne Gymnasium, er i hvert fald af den mening, at gymnasierne kun lige har set toppen af isbjerget i denne problemstilling.

– Det er noget, man på gymnasierne kommer til at forholde sig til i mange år fremover, siger han.

På Københavns åbne Gymnasium har man gennem det seneste års tid haft fokus på problemstillingen gennem et projekt om ”digital trivsel”, som netop handler om konsekvenser ved deling af billeder uden samtykke. Projektet sker i samarbejde med organisationen Sex og Samfund. Og i en video fra denne organisation lyder det desuden fra en frivillig medarbejder på Sexlinjen: ”Vi får flere og flere henvendelser fra unge om deres liv på nettet. ”

Nye værktøjer er efterspurgte

– Billeddeling uden samtykke er noget, vi skal kunne håndtere. Det er på linje med at have en mobbestrategi og et sorgberedskab. Man er nødt til at have nogle konkrete værktøjer og strategier, hvis det bliver aktuelt med krænkelser ved billeddeling, siger Mads Strarup og tilføjer:

– Grundlæggende handler det jo om, at skolen skal være et trygt sted at være, og at lærerne skal være i stand til at gå ind og håndtere de her ofte komplekse situationer. Det er også noget, som bliver efterspurgt af forældrene, siger han.

Værktøjerne til at tackle disse situationer er endnu ikke færdigudviklet, da man, som vicerektoren udtrykker det: ”Jo ikke har tusind situationer at trække på. ”

Voldsomme følelser i spil

Noget af det, som har gjort størst indtryk på Mads Strarup i de få situationer, hvor der har været tale om uønsket deling af billeder, er, hvor stor en følelsesmæssig effekt, det har på alle berørte.

– Jeg har stadig svært ved at forstå voldsomheden af de følelser, eleverne gennemlever i disse situationer. I forlængelse af samarbejdet med Sex og Samfund var der f.eks. en psykolog, der sagde, at den sociale skam, som er forbundet med at blive hængt ud på internettet, svarer til den sociale skam, der var ved AIDS-frygten i 80’erne. Altså fra en angst, som var knyttet til en virus, og til en angst, som er knyttet op på noget viralt, fortæller han.

Projektets tre led

Projektet rummer tre led:

  1. Hvordan forebygger man
  2. Hvad gør man, når det sker
  3. Hvordan samler man klassen op, når skaden er sket

– Særligt det med at få genopbygget klasserummet er vigtigt. Det handler jo om noget, som ikke kun har en effekt på offeret og gerningsmanden men faktisk hele klassens trivsel, understreger Mads Strarup.

/fgb


Ildsjæledag

På Danske Gymnasiers inspirationsdag for gymnasiets digitale ildsjæle 8. februar 2018 kan man høre mere om projekt digital trivsel. Foruden Mads Strarup stiller Københavns åbne Gymnasium også med it-pædagogisk koordinator Simon Gerts Larsen og elevcoach Trine Rølle, der vil fortælle mere om projektet.

Man kan også tage et lille smugkig på videoen fra Sex og Samfund på underviserportal.dk